Door Annemieke van Dijk op 4 november 2011

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Donderdag 3 november stelde de gemeenteraad de begroting voor 2012 vast.

Onderstaand de algemene beschouwing van fractievoorzitter Annemieke van Dijk

Algemene reactie begroting 2012

In deze begroting ziet de PvdA een goede vertaling van de kadernota. De uitvoering van veel plannen staat op stapel, zoals Fioretti en woonzorgzone Elsbroek. Ook erg belangrijk vinden wij de bouwplannen ‘t Zand, Ringvaart en Hillegom Noord die steeds meer vorm krijgen. Hier kunnen met een percentage van 30% voor sociale woningbouw goede woningen voor onze starters en jonge gezinnen worden gebouwd. Ook kijken wij uit naar het onderzoek naar ontsluiting van het station voor busvervoer, waarbij we natuurlijk hopen op een positieve uitkomst.

Komende jaren komen veel nieuwe taken vanuit het Rijk naar de gemeente, waarbij ik vooral doel op de Wet werken naar Vermogen, jeugdzorg en de begeleiding uit de AWBZ. Er gaat een groter beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de burger worden gedaan. Zoals gezegd bij de kadernota vinden wij dat de overheid en de burger samen verantwoordelijk zijn. Dat betekent voor ons dat meer dan nu een beroep op de eigen verantwoordelijkheid en steunsystemen van burgers kan worden gedaan. Minder moet worden gedacht in recht hebben op en meer in wat is er nodig. Dat is de verantwoordelijkheid van de burger. De verantwoordelijkheid van de overheid is volgens ons dat de overheid de voorwaarden moet creëren voor een goed sociaal systeem en voor een goed vangnet. Wij zijn dan ook blij dat ons amendement voor het op peil houden van het subsidieplafond bij de behandeling van de kadernota op een meerderheid kon rekenen.

In de begroting zien wij dat er vooralsnog een overschot is voor 2012. Ook zien we dat in 2015 de algemene reserve en de reserve algemene investeringen teruglopen tot een minimum.

Vooruitkijkend naar 2012 zien wij dat we de afgelopen raad unaniem hebben besloten als zienswijze in te dienen dat de bezuinigingsvoorstellen van de ISD pas na vaststelling van de nieuwe beleidsnota WMO zullen worden behandeld. Dit betekent dat ze niet op 1-1-2012 in zullen gaan.

Ook zien we dat de economische vooruitzichten nog steeds niet heel rooskleurig zijn. Wij vrezen dan ook dat de uitkeringen, schuldhulpverlening en het armoedebeleid best eens extra kosten met zich mee zouden kunnen brengen. Ten slotte loopt het proces rond het concentreren van de voetbalverenigingen, mogelijk gefuseerd, op de Zanderij. De PvdA vindt het erg belangrijk dat de voetbalverenigingen als sport en als component van onze sociale infrastructuur een goede plek krijgen. Ook dit zal niet zonder slag of stoot verlopen.

Wij hebben er jaren voor gepleit om een programma neer te zetten waarin de reserves op verantwoorde manier worden geïnvesteerd in Hillegom. Dat programma staat er nu wat ons betreft. De overwegingen die ik zojuist noemde hebben er voor de PvdA toe geleid dat wij geen motie of amendement zullen indienen. Met zoveel onzekerheden is het wat ons betreft niet verkeerd om wat wisselgeld te hebben.

Annemieke van Dijk

”Ik voel me hier thuis, en wil er aan blijven werken dat iedereen zich hier thuis kan (blijven) voelen.”  Hoofdstraat 115, Postbus 32 2180 AA  Hillegom Fotoarchief

Meer over Annemieke van Dijk