Door Privé: Annemieke van Dijk op 6 november 2010

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Beschouwing PvdA Hillegom bij vaststellen begroting 2011

In deze begroting zien we voor Hillegom concreet de invloed van de economische crisis. Dat betekent dat we de bezuinigingen zoals voorgesteld in de kadernota daadwerkelijk moeten doorvoeren. En, hoewel het in tegenspraak lijkt met wat ik net heb gezegd, vraagt de PvdA ook nog steeds om de spaarpot aan te spreken.

De begroting is een vertaling van de kadernota. Dat betekent bezuinigd conform het 10% scenario uit de notitie ‘Scenario’s 2011-2014’. Bij de behandeling van de kadernota vroegen wij nog om niet ‘preventief’ te gaan bezuinigen. Helaas blijkt nu dat het toch echt nodig is deze bezuinigingen door te voeren, ondanks dat de Septembercirulaire geen substantiële wijzigingen ten opzichte van de junicirculaire laat zien. Ondanks dat mega-kortingen op het gemeentefonds achterwege lijken te blijven. En ondanks een Begroting met bescheiden overschot van 180.000 euro.

Want, bij de kadernota was dit overschot een bedrag van 1.3 miljoen. 1.1 miljoen euro is ‘verdwenen’ tussen juni en september. Waar is dit gebleven? Een substantieel deel van deze extra kosten zit in, zoals het zich laat aanzien structurele, tegenvallers bij de Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Voor wat betreft de sociale dient: De nieuwsbrief van de Intergemeentelijke Sociale Dienst van afgelopen week laat zien dat ondanks dat de ISD een 5% besparing op de exploitatiekosten 2011 realiseert, en daarmee voldoet aan de vraag van de raad, er structureel meer uitgaven kunnen worden verwacht voor uitkeringsgerechtigden, schuldhulpverlening en bijzondere bijstand. Zo is de Wet Werk en Bijstand gestegen van 142 mensen in juli 2009  naar 166 in september 2010. Dit is geen incident in Hillegom, maar een tendens die in de gehele streek is te zien.

Daarnaast heeft de regering kortingen op de Wet Werk en Bijstand aangekondigd.

Voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zien wij en verlaging van de algemene uitkering.

Dit zijn de kortingen die al in de begroting staan. En dan heb ik het nog niet over de te vrezen kortingen op Wet Sociale Werkvoorziening en de extra taken die wij als gemeente toebedeeld krijgen op het gebied van jeugdzorg en dagbesteding en begeleiding AWBZ. Helaas zal onder het mom van efficiëntiekortingen niet het volledige bedrag dat er nu voor staat met deze taken meekomen. Als PvdA maken wij ons zorgen over het behoud van onze voorzieningen, daarom vragen wij daar op deze plaats aandacht voor.

Tot zover de gevolgen van de crisis in de begroting. Dan de spaarpot waar ik in mijn inleiding over repte.

De reservepositie van Hillegom bedraagt ruim 73 miljoen. Dat is een uitstekende reservepositie. De PvdA zegt al jaren dat wij deze reserve te groot vinden en een deel daarvan willen inzetten voor het dorp. Wat willen wij daar dan mee?

Natuurlijk, het geeft ruimte om tegenvallers op te vangen zonder gelijk de belastingen te moeten verhogen. Maar ook om te werken aan een veilig, mooi en sociaal Hillegom door bv. een investeringsfonds voor woningbouw op te zetten, of wellicht te investeren in voetbalvelden of leegstaande bedrijfspanden aan te pakken.

En ja, daar hebben we ook wel wat haast mee. Wij zien dat de provincies weer dwingender worden ten aanzien van gemeentelijke herindelingen. Het zou zonde zijn als de reserves opgebouwd door de inwoners van Hillegom niet aan hen ten goede zou komen. Gelukkig zien wij een aantal projecten nu concreter worden en verwachten we hier in 2011 met elkaar over te kunnen discussiëren.

Aan de ene kant zien wij in deze begroting de resultaten van de crisis en vrezen wij dat dit nog niet alles is voor 2011, kijkend naar de aankondiging dat gekort gaat worden op onder andere de Wet Sociale Werkvoorziening en de Wet Werk en Bijstand. Wij zijn ons er van bewust dat het moeilijk gaat worden om de zaken allemaal goed te regelen. Toch vinden wij ook dat we ambitieus moeten blijven en stevig moeten inzetten op het realiseren van projecten voor Hillegom.

Annemieke van Dijk

Factievoorzitter PvdA Hillegom

Privé: Annemieke van Dijk

”Ik voel me hier thuis, en wil er aan blijven werken dat iedereen zich hier thuis kan (blijven) voelen.”  Hoofdstraat 115, Postbus 32 2180 AA  Hillegom Fotoarchief