5 juni 2011

PvdA Hillegom vraagt om duidelijkheid omtrent het besluitvormingsproces NOG

Hillegom 15 juni 2011

Geacht College,

Vooropgesteld, het gaat mij op dit moment (nog) niet om de discussie van nut, noodzaak, inhoudelijkheid en/of juiste inpasbaarheid van het voorkeurstracé NOG zoals deze middels een principebesluit zonder handtekening in het BBO van 15-10-2010 is genomen *.

In mijn ogen hebben wij als raad daar op dit moment ook nog niet voldoende informatie voor om daar over te kunnen beslissen, en zouden wij als Raad daar eerst zuiver over kunnen beslissen na afronding van de aangekondigde planstudie.

Op dit moment gaat het mij om het te volgen besluitvormingsproces.

Tijdens de behandeling van de gebiedsvisie de Polders op donderdag 9 juni jl, heb ik op verschillende manieren geprobeerd te achterhalen of de Raad autonoom kan beslissen over het nut, noodzaak en tracé over haar grondgebied. Uiteindelijk is de uitspraak ‘’u bent geen absolute hindermacht’’ boven water gekomen. Als conclusie heb ik aan deze uitspraak als antwoord op bovenstaande vraag nee gekoppeld, deze conclusie werd niet tegengesproken.

Ook heb ik aangegeven dat deze uitspraak niet lijkt te stroken met uw 4e alinea van blz 3 in het toegevoegde deel 3 aan de gebiedsvisie de Polders (versie 3 mei 2011), waarin u de Raad 4 besluit momenten toezegt.

Op het zelfde moment werd aan de andere kant van het voorkeurstracé, in de gemeente Bloemendaal, min of meer dezelfde discussie gevoerd, zij het niet zijdelings aan de hand van een vast te stellen visie, maar door eigen agendering van het tracé ( Commissie Grondgebied, agendapunt 11a Verbindingsweg N205-N206 / collegebrief -2011011481). Hier werd door wethouder Schep een andere uitspraak gedaan, te weten: ‘’Bovendien beslist de Raad uiteindelijk’’* Hieruit zou kunnen worden opgemaakt dat de gemeenteraad van Bloemendaal wel een absolute hindermacht kan zijn.

Om het nog onduidelijker te maken lijkt er ook nog een derde variant te zijn, in het programmaplan ontsluiting Greenport Duin- en Bollenstreek* welke op 29 juni a.s. voorligt in het AB van Holland Rijnland valt in bijlage 2, verbinding N205-N206 / route Zuid – Kenemmerland, onder besluitvormingsproces namelijk te lezen: ‘’daarbij zal ook het besluitvormingsproces nader uitgewerkt worden’’

Voortschrijdend inzicht leert dan dus ook dat de gemeenteraad van Hillegom als enige betrokken (gemeentelijke) bestuursorgaan, dmv het vaststellen van de gebiedsvisie de Polders een bestuurlijke uitspraak doet over de NOG en het tracé. En naar blijkt dus zonder duidelijkheid over het verder te volgen besluitvormingsproces, alsmede dus ook, als enige, zonder inhoudelijke kennis van de aangekondigde planstudie.

De NOG en het tracé is één van de grootste dossiers in de geschiedenis van Hillegom. Het dossier loopt al lang, en zal ook nog lang gaan duren. Terecht want de impact zal ten goede, en ten kwade grote invloed hebben op de ontwikkeling en toekomst van ons dorp. En natuurlijk, om wethouder Schep nogmaals aan te halen, ligt ook Hillegom niet op een eiland en zijn, en zullen ook de (boven) regionale aspecten volledig onderdeel zijn van de besluitvorming.

Hoezeer de relatie van de NOG en het tracé met de gebiedsvisie de Polders ook te begrijpen is, rijst steeds meer de vraag waarom het tracé op dit moment in het besluitvormingsproces (nog voor de start ervan dus) al ingetekend moet zijn in de visie.

De visie moet als onderlegger dienen voor het opstellen van een bestemmingsplan voor de Polders.

In de visie zelf geeft u aan dat het bestemmingsplan eerst kan worden vastgesteld als er duidelijkheid is over het definitieve tracé van de NOG. Begrijpelijk is dat u de visie, nog voor deze duidelijkheid, graag vastgesteld ziet, teneinde een aanvang te kunnen nemen met het opstellen van het bestemmingsplan op in ieder geval de andere onderdelen.

Zoals gezegd rijst, in ieder geval in onze fractie, minstens de vraag op waarom het op dit moment nodig is om de gebiedsvisie de Polders vast te stellen inclusief het voorkeurstracé.

Namens de fractie van de PvdA Hillegom wil ik u dan ook vragen om nog voor de verdere behandeling van de gebiedsvisie de Polders op 30 juni a.s. een memo aan de Raad te doen toekomen waarin uitgelegd wordt hoe het besluitvormingsproces nu daadwerkelijk in elkaar steekt. Waarover de Raad autonoom kan besluiten. En waarin onomstotelijk duidelijk wordt waarom het nodig is de gebiedsvisie inclusief het voorkeurstracé vast te stellen.

Met vriendelijke groet,

Fred van Loenen