in memoriam Marc Witteman

27 december 2018

24 februari 1961 – 24 december 2018

Eerste kerstdag bereikte ons het bericht dat na een lange strijd Marc Witteman op kerstavond is overleden.

Met grote dankbaarheid en trots herdenken wij Marc als een Hillegommer die zich volledig voor Hillegom heeft ingezet en Hillegom altijd is blijven volgen.

In gedachten zijn wij bij zijn vrouw en kinderen en wensen hun veel sterkte bij dit het zware verlies.

Gemeente Stichtse Vecht

Condoleance register

In Memoriam Marc Witteman 1961 – 2018

Op de avond van 24 december 2018 is Marc Witteman overleden. Marc is gestorven aan longkanker wat bij hem in het voorjaar van 2017 werd geconstateerd.

Marc Witteman heeft zich als Hillegommer al op jonge leeftijd voor de gemeenschap ingezet. Op 16 jarige leeftijd werd hij voorzitter van jongeren sociëteit Downstairs. Hierdoor kwam hij ook in aanraking met de Hillegomse politiek, en, werd hij lid van de PvdA Hillegom. Hij werkte in de luchtvaartbranche in verschillende functies bij de KLM en Transavia. Dit werk heeft hij zo’n 18 jaar gedaan en het maakte hem tot een mens met veel vaardigheden. Een verbinder.

In de jaren 80 werd hij gekozen in de Hillegomse gemeenteraad. Daar zette hij zich altijd in samenwerking met anderen in om een rechtvaardige samenleving te realiseren. Op veel terreinen liet hij zich horen en probeerde met andere partijen plannen te verwezenlijken.

Als raadslid en wethouder van Hillegom en als regiobestuurder in samenwerkingsverbanden heeft hij voor Hillegom veel kunnen doen. Het was dan ook logisch dat hij doorgroeide naar waarnemend burgemeester van Warmond, wethouder in Leiden en Gedeputeerde in de provincie Flevoland.

Hij bleef werken aan zijn kennis en vaardigheden. Met een aantal andere bestuurders kwam hij regelmatig bij elkaar voor supervisie bijeenkomsten waar hij zich kritisch liet beschouwen.

In januari 2015 werd hij Burgemeester van de gemeente Stichtse Vecht en maakte zich daar geliefd.

Hij was een open bestuurder en hij zag het belang om helder te communiceren. De inhoud van de boodschap en de relatie met de bewoners of collega’s konden niet losgezien worden van elkaar. Daadkracht en draagvlak achtte hij belangrijke elementen om doelen te bereiken.

Belangrijke kernbegrippen voor hem waren.

Afspraken nakomen, relaties aangaan op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid, soberheid, doelmatigheid en integriteit.

Zo zullen wij hem ons herinneren. Zo zal hij voor ons een voorbeeld zijn.

Gerrit Kleijheeg

Voorzitter PvdA Hillegom.