Door op 30 september 2013

Onbevangen als een kind

30 september 2013 is een historische dag voor de Duin- en Bollenstreek.

5 Raden beslissen, onafhankelijk, maar tegelijkertijd over de bestuurlijke toekomst van de regio.  Onderstaand vindt u de bijdrage van de PvdA Hillegom, uitgesproken door vice- fractievoorzitter Fred van Loenen.

Normal

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Samenwerking of fusie om zelf als dorp sterk te kunnen blijven

Voorzitter,

De Partij van de Arbeid Hillegom ziet toekomst in verregaande samenwerking binnen de Duin- en Bollenstreek. Veel belangen lopen parallel.

Wij zien een structurele verzwaring van het gemeentelijk takenpakket op ons afkomen met de verschuivingen van provincie en rijk naar gemeenten. Sterke regio’s om ons heen vragen om sterk tegenwicht. Dat kan als Duin- en Bollenstreek, een historisch verbonden regio met gedeelde belangen.

De PvdA Hillegom is zich bewust van de waarde van de eigen dorpsidentiteit van Hillegom en de andere dorpen in de streek. Als voluit lokale afdeling van een partij die tegelijk ingevoerd is in de bestuurlijke realiteit van Nederland zien we dat juist samenwerken nodig is om het eigen karakter van streek en dorp op langere termijn te kunnen bewaren. Het lijkt een paradox: samen gaan om zelf sterk te kunnen blijven. Maar het is volgens ons de beste bestuurlijke weg naar de toekomst. Omdat we gaan voor de best mogelijke gemeentelijke kwaliteit.

Politiek is geen spel, het gaat om echte belangen van echte mensen, om die reden zijn wij dan ook zeer tevreden met de Stuur- en Klankbordgroep en met de spelregels langs welke zij dit proces transparant en doeltreffend tot stand hebben gebracht. In relatie hiermee zijn wij tevens zeer content met het Hillegomse college van B&W omdat zij dit Raadsvoorstel, volgens de spelregels, voor de Raad heeft gelaten en niet heeft voorzien van een  begeleidende brief. Ook het meenemen van alle belanghebbenden in het proces stelt ons tevreden en gerust voor het vervolg.

Hoe zien wij het vervolg, de focus op het vervolg volgens het voorstel zal liggen op de structuur en organisatie dit begrijpen wij, en ook begrijpen wij het strakke en ambitieuze tijdspad. Alle economen zijn het er bijvoorbeeld over eens dat de economie weer zal gaan aantrekken, enkel zonder dat de bomen tot de hemel reiken zoals we dat uit het verleden kennen. Om de regio volop te kunnen laten profiteren van een aantrekkende economie zullen we als regio ook klaar moeten zijn om deze te ontvangen.

Toch is het Raadsvoorstel in onze ogen iets te globaal en vinden wij dat er op sommige punten een inhoudelijke verdiepingsslag zou moeten zijn, om die reden dienen wij mede de motie in.

Iedereen heeft denk wel het moment gekend, voor mij zal het zo’n 40 jaar geleden zijn. Het moment waarop je als kind leert schrijven, u kent het wel eerst je naam vervolgens je adres, Hillegom, Bollenstreek, Zuid Holland, Nederland, Europa en Wereld. Het moment dat je als kind geheel onbevangen tot de conclusie komt dat je een onderdeeltje van een groot geheel bent.

Gevoel en emotie bij het eigen dorp zijn begrijpelijk, en belangrijk, maar sentiment kan ook leiden tot minder verstandige beslissingen. De PvdA Hillegom is er voor om verstandige stappen te zetten naar een toekomst die zoveel mogelijk in eigen hand gehouden kan worden binnen de Duin- en Bollenstreek.

Voorzitter, laten wij met al onze kennis, maar onbevangen als een kind dit komende proces tegemoet treden en ervoor zorgen dat onze regio klaar is voor de uitdagingen waar het voor staat.

Dank u

Tekst Motie:

Overwegende

dat de niet vrijblijvende strategische samenwerking thans zover is uitgewerkt dat veel, maar nog lang niet alle consequenties, zowel inhoudelijk als financieel, voldoende in beeld zijn gebracht,

dat bijvoorbeeld niet overal volledig duidelijk is waar “de knip” gelegd wordt tussen wat lokaal is en blijft en wat een bovenlokale aanpak noodzakelijk maakt om de strategische ambitie waar te maken,

dat ook de financieringsvorm, de consequenties voor de gemeentelijke begrotingen, het procesrisico en de aanloop- en frictiekosten nog onvoldoende in beeld zijn;

dat voorts nog onvoldoende inzicht bestaat in de invulling van de toekomstige organisatie ten behoeve van de regionale taken en de consequenties voor de bestaande gemeentelijke organisaties;

draagt het college op om:

1. Bij de uitwerking van het voorstel tot vaststelling van de gemeenschappelijke regeling nauwkeurig aan te geven wat lokaal is en blijft en wat een regionale aanpak noodzakelijk maakt om de strategische ambities waar te maken;
  2. Een stevige financiële paragraaf op te stellen, onder meer inhoudende de  financieringsvorm, de consequenties voor de gemeentelijke begrotingen, een analyse van het procesrisico, aanloop- en frictiekosten voor de nieuwe regeling;
  3. Naast de besluitvormingsstructuur (taken en bevoegdheden, opdrachtgever- en opdrachtnemerschap), in de gemeenschappelijke regeling al een invulling van de organisatie voor te stellen, inclusief de consequenties hiervan voor de gemeentelijke organisaties,

VVD                            Bloeiend Hillegom                              D66                             PvdA

Hillegom kiest voor Bollenraad

Noordwijk laat Bollen4 bungelen