7 mei 2010

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

In de prachtige meivakantie bezocht de PvdA-fractie en PvdA-wethouder van Hillegom de Keukenhof. Ria van der Erf, Gerrit Kleijheeg, Annemieke van Dijk, Fred van Loenen, Maikel Boot en Herman de Joode (vlnr) genoten van de kleurrijke bloemen.

Op de vraag, wat de PvdA’ers naar de Keukenhof bracht, was het antwoord: we zijn trots op onze Bollenstreek. We zetten ons politiek in voor ons dorp Hillegom, dat helemaal onderdeel is van deze streek. Juist in deze tijd zie je hoe divers de bloemenpracht kan zijn. Wij zetten ons in voor behoud van een kleurrijke streek. En dan willen we in alle drukte daarvan ook even genieten. Maar het is voor ons ook een beeld van de samenleving. Onze samenleving is een kleurrijk geheel en bestaat uit een bont gezelschap.

Het motto van de PvdA is: ‘Iedereen telt mee’. Critici van de PvdA hebben dat motto omgedoopt in: ‘Iedereen graait mee’. Wat een flauwekul. Heel veel mensen zijn dat gekissebis ontzettend beu. Alsof je echte, echtere, nog echtere en allerechste Nederlanders hebt. En dat de één zich maar krom betaalt aan belasting en premies en de ander eindeloos profiteert. Alsof de PvdA dat maar best vindt. Wat een onzin. Voor ons is duidelijk: wij verwachten van iedereen die in Nederland woont, dat die een bijdrage levert, als het even kan door te werken.

Maar dan moeten we ook ontzettend ons best doen dat iedereen kan werken. Stimuleren van ondernemers die goede werkgelegenheid scheppen. Zorgen voor een sterke economie. Goed onderwijs, zodat iedereen een goede opleiding krijgt. Tegelijk betekent het voor ons dat iedereen die, buiten zijn schuld, niet voor zichzelf kan zorgen, wordt geholpen. Zonder onderscheid. Voor ons telt op die manier iedereen mee. Wij zijn het gepolariseer tussen groepen beu. Wij willen een samenleving waar mensen van verschillende achtergrond en komaf met elkaar samenwerken aan een sterk, leuk, veilig en ontspannen land. Dan moet je elkaar verstaan, dus zo goed mogelijk Nederlands leren als je dat nog niet machtig bent. Maar dan moet je ook met elkaar in gesprek willen gaan en niet langs elkaar heen leven. En je moet samen de handen uit de mouwen steken. En iedereen moet zich gewoon aan de wet houden, en normaal doen tegen elkaar, en stoppen met de haatdragendheid. Dat is geen soft geklets. Het is harde noodzaak om ons land weer vooruit te helpen.

keukenhof2 keukenhof3 keukenhof4 keukenhof5 keukenhof6