PvdA Hillegom: zuidelijk tracé ‘NOG’ slechter

29 december 2017

Gedeputeerde Staten van zowel Noord-  als Zuid-Holland hebben vorige week in het project Noordelijke Ontsluiting Greenport (Duinpolderweg) besloten hun voorlopige voorkeur uit te spreken voor een pakket aan verkeersmaatregelen bestaande uit: verdubbelen Nieuwe Bennebroekerweg, randweg om Zwaanshoek, aansluiting op A44 ten zuiden van Lisse en in Hillegom een verbindingsweg tussen de N205 en de N208 met een brug over de Ringvaart. Deze brug is net ten noorden van de Vossepolder geprojecteerd, waarna de weg door recreatiegebied Vosse- en Weerlanerpolder, bedrijventerrein Horst ten Daal en bebouwing langs de N208 zal gaan.

Evenals velen met ons zijn ook wij verbijsterd over het onderdeel van dit voorlopig voorkeursalternatief dat Hillegom betreft. Deze weg gaat ten koste van natuur en recreatie, bedrijvigheid, woningbouw en het historisch karakter van ons dorp.

Het verkeer in onze regio vraagt op enkele plaatsen om maatregelen. De MER van afgelopen najaar laat zien dat er niet één antwoord is, maar dat er meerdere oplossingen moeten komen. De maatregelen die buiten Hillegom worden voorgesteld lijken op lokale steun te kunnen rekenen en komen goed uit de MER. Die kunnen wij dus ook steunen. Ook goed uit de MER komt een extra aansluiting aan de noordkant van Hillegom met aansluiting op de Weerlaan (NOG Beter 2.0) . Wij zouden dan ook graag zien dat de voorgestelde weg een stukje naar het Zuiden opschuift en de daar bestaande infrastructuur van de Weerlaan als basis neemt.

Wat niet?

• ​(stroom)weg van 2×2 banen tussen A4 en N206
  • aansluiting tussen N208 en N206
  • gedwongen keuze tussen twee kwaden (midden of zuid alternatief)