Door Privé: Annemieke van Dijk op 6 november 2009

Wij gaan met z’n allen door!

Op 5 november behandelde de Raad de begroting voor 2010. Fractievoorzitter Annemieke van Dijk sprak namens de PvdA Hillegom de volgende algemene beschouwingen uit.

Normal

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Wij gaan met z’n allen door!

Tijdens een vergadering vorige week kwam een oude plattegrond van Hillegom op tafel, van zo rond 1860. Hillegom bestond uit niet veel meer dan lintbebouwing en telde slechts een paar duizend inwoners op dat moment. De bollenteelt moest nog op gang komen. Ons karakteristieke open landschap was voor een groot gedeelte bosgebied. Inmiddels is ons dorp flink uitgebreid en dat geldt ook voor het inwoneraantal.

Economische motieven hebben altijd een belangrijke rol gespeeld bij migratie. En Hillegom beschikte en beschikt over economische pull-factoren. Uit andere delen van Nederland zijn mensen gekomen om grond af te graven voor de bollenteelt. Gastarbeiders uit de landen rond de Middellandse zee vestigden zich in heel Nederland en ook in Hillegom. Seizoensarbeiders uit Engeland en later Oost-Europa zijn gebleven. Forensen met een baan in Den Haag, Amsterdam of op Schiphol kiezen voor Hillegom vanwege de centrale ligging en betaalbare woningen. Al deze mensen hebben een plek gevonden in Hillegom.

En nu gaat het niet goed met de economie. Er komen moeilijke tijden aan. Moeilijke tijd omdat we de komende raadsperiode waarschijnlijk fors zullen moeten bezuinigen. Het geld dat Den Haag nu investeert in het draaiend houden van de economie moet worden terugbetaald en dat betekent dat ook gemeentes minder te besteden krijgen. We zullen dus voor ingewikkelde keuzes komen te staan. Of, zoals Mariette Hamer in de Tweede Kamer zei: ‘We staan voor een duidelijke politieke keuze. Laten we mensen of groepen achter ons of gaan we met zijn allen door? De PvdA kiest voor het laatste.’

Daarom kiezen we ervoor om in 2010 niet te bezuinigen. De PvdA wil in Hillegom investeren, juist nu, nu de crisis in volle hevigheid aan de orde is. Wij staan voor een solide beleid, waar de vaste lasten van de kerntaken van de gemeente door vaste inkomsten worden gedekt. De meer incidentele kosten, daar kan je keuzes in maken. Het is bij slechter financieel tij misschien het makkelijkst om maar het één en ander te schrappen.

De PvdA kiest echter ook

voor investeren in de toekomst. Om zo bij te dragen aan verduurzaming van de economie, aan arbeidsplaatsen, aan inkomen, zelfstandigheid van onze inwoners.

Deze investering willen we niet terughalen door de belastingen te verhogen, maar door enerzijds kritisch te kijken naar uitgaven die geen investering in de toekomst zijn, maar ook door te kijken naar onze goed gevulde reserve. Want reserves zijn voor moeilijke tijden. En dat zijn dit.

Vanaf 2011 loopt het begrotingstekort op. Het zal noodzakelijk zijn om te bezuinigen. Hier moeten we met elkaar afspraken over maken. Wij voelen er niets voor om steeds ad hoc per dossier dat ons wordt voorgelegd de discussie aan te gaan of er aspecten in zitten die misschien niet zo noodzakelijk zijn. We willen de toekomst integraal bezien. Maar we voelen er ook niets voor om dat even vanavond te doen door de meerjarenbegroting 2011 – 2013 vast te stellen zonder grondige inhoudelijke discussie over wat er op ons af komt, en ons daarmee vast te leggen op lange termijn afspraken die wij nu nog niet goed kunnen overzien. Het college heeft toegezegd met een notitie te komen op basis waarvan wij de discussie over het totaal kunnen voeren. Bezuinigen is een serieuze zaak, waar een serieus plan aan ten grondslag moet liggen. Wij willen de ruimte nemen om onze keuzes goed af te wegen.

De afgelopen anderhalve eeuw is Hillegom een dorp geweest waar veel mensen met veel verschillende achtergronden een thuis hebben gevonden. Ook zijn er mensen die zich thuis voelden gebleven. De PvdA vindt het belangrijk dat we ook in de toekomst een dorp blijven waar mensen graag wonen en zich thuis voelen. Waar we niemand hoeven achterlaten. Daarom investeren we in een veilig, mooi en sociaal Hillegom.

Annemieke van Dijk

Privé: Annemieke van Dijk

”Ik voel me hier thuis, en wil er aan blijven werken dat iedereen zich hier thuis kan (blijven) voelen.”  Hoofdstraat 115, Postbus 32 2180 AA  Hillegom Fotoarchief

Meer over Privé: Annemieke van Dijk