REGIONAAL HILLEGOM

De visie is een levend document, en dus niet in beton gegoten voor periodes van 4 jaar. De visie geeft onze sociaal democratische denkrichting aan. Wij zijn continue aan het werk om de visie te verfijnen en actueel te houden. Samenwerken? [email protected]

regionaal Hillegom

Waar wij voor staan

Samenwerken vanuit onze sterke dorpsidentiteiten

Hillegom maakt deel uit van een groter geheel. Voor velen is het eigen dorp en de eigen omgeving het belangrijkste stukje maatschappij waarin ze leven, de rest staat al gauw verder van ons vandaan, en dat is begrijpelijk want de directe omgeving telt.

De PvdA Hillegom is zich bewust van de waarde van de eigen dorpsidentiteit van Hillegom en de andere dorpen in de streek. Als voluit lokale afdeling van een partij die tegelijk ingevoerd is in de bestuurlijke realiteit van Nederland zien we dat juist samenwerken nodig is om het eigen karakter van streek en dorp op langere termijn te kunnen bewaren.

Sterker door samen te werken

Wij zien een structurele verzwaring van het gemeentelijk takenpakket op ons afkomen met de verschuivingen van provincie en rijk naar gemeenten. Sterke regio’s om ons heen vragen om sterk tegenwicht. Dat kan als Duin- en Bollenstreek, een historisch verbonden regio met gedeelde belangen.

Gevoel en emotie bij het eigen dorp zijn begrijpelijk, en belangrijk. Om die reden is een zorgvuldige besluitvorming extra belangrijk. De PvdA Hillegom is voor het zetten van goed gewogen stappen die een stevige positie opleveren binnen het samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek.

De PvdA Hillegom is daarom zeer verheugd dat er de afgelopen 1 ½ jaar een constructieve discussie binnen de Duin- en Bollenstreek is gevoerd welke heeft geresulteerd in 36 strategische samenwerkingsafspraken op het gebied van openbare orde en veiligheid, het sociaal domein, economische zaken en toerisme, ruimtelijke ordening en infrastructuur. Om deze niet vrijblijvende afspraken volledig tot hun recht te laten komen, kiezen wij er zonder aarzeling voor deze onder te brengen in één stevige gemeenschappelijke regeling met een hoog ambitieniveau, zijnde de Bollenraad. In deze constructie is de democratische legitimering en behoud van eigen dorpsidentiteit gewaarborgd, opdat wij de voorzieningen hebben die bij ons passen zonder dat wij moeten inleveren op kwaliteit en de beheersbaarheid van de kosten onder druk komt te staan.

Ambitie

Naar vitale allianties in het zuiden én het noorden

De bestuurlijke focus richting de Duin- en Bollenstreek is voor de PvdA Hillegom een historisch gegroeide natuurlijke focus. Echter, Hillegom ligt ook aan de grens met Noord-Holland. Bij alle samenwerking binnen de Duin- en Bollenstreek, Holland-Rijnland en Zuid-Holland moet constructieve samenwerking met grensgemeenten in Noord-Holland niet uit het oog worden verloren en waar nodig, mede in het belang van Hillegom geïntensiveerd worden.

Geef ons de komende periode wederom uw stem om de bestuurlijke positie van Hillegom in de regio, gericht op het zuiden met oog voor de ontwikkelingen in het noorden, verder te versterken. Ons gemeentebestuur speelt een belangrijke rol in het slagen van lokale samenwerkingsverbanden over de grenzen van Hillegom heen. Doorslaggevend is de mate waarin onze bestuurders de kracht van de betrokken partijen weten te faciliteren. Door de kwaliteiten die in onze bollenstreek aanwezig zijn te bundelen, zijn wij in staat om de kwaliteit en beschikbaarheid van de noodzakelijke voorzieningen te borgen. Daarvoor is het van groot belang dat alle betrokken gemeenten mét hun partners: burgers, bedrijven en dienstverleners, kunnen doen waar zij goed in zijn. De rol van de bollengemeenten is daar primair faciliterend in. Zij kiezen de positie die lokaal nodig is om de samenwerkingsverbanden optimaal te laten werken in dienst van onze dorpen.