SOCIAAL HILLEGOM

De visie is een levend document, en dus niet in beton gegoten voor periodes van 4 jaar. De visie geeft onze sociaal democratische denkrichting aan. Wij zijn continue aan het werk om de visie te verfijnen en actueel te houden. Samenwerken? [email protected]

sociaal hillegom

Sociaal domein sterk in ontwikkeling

De afgelopen jaren is de trend ingezet om steeds meer voorzieningen van de rijksoverheid aan gemeenten toe te vertrouwen. Dit geldt voor de participatiewet, jeugdzorg en kanteling van de Wet ‘Maatschappelijke Ondersteuning’ (ook wel de drie decentralisaties genoemd en in het kort de 3D’s) en de invoering van de Wet ‘Passend Onderwijs’. Deze ontwikkeling was vooral ingegeven vanuit de gedachte dat de lokale overheid kortere lijnen heeft met haar inwoners, beter weet wat zij nodig hebben en om die reden betere voorzieningen kan bieden. Meer kwaliteit bieden voor het publieke geld dat je kunt inzetten, ondersteunen wij zeer. Helaas lijkt de roep om meer maatschappelijke verantwoordelijkheid in Den Haag vooral ingezet te worden als een ‘slimme’ bezuinigingsmaatregel. PvdA Hillegom doet hier niet aan mee. Wij staan voor een goede verhouding tussen eigen verantwoordelijkheid, lokale voorzieningen, eigen initiatieven van burgers en de gemeentelijke begroting. Ons lokaal bestuur mag niet weglopen voor haar verantwoordelijkheden, maar PvdA Hillegom vindt tegelijkertijd dat de gemeente niet over hoeft te doen, wat Hillegommers zelf al goed doen en/of willen gaan doen. Wij zijn van mening dat de gemeente Hillegom en haar betrokken burgers elkaar aanvullen. Daar waar andere partijen ons lokale bestuur als kostenpost zien, Hillegommers toespreken en vertellen dat het tijd wordt dat zij hun eigen verantwoordelijkheid nemen en vooral minder verwachtingen moeten hebben van de overheid, weten wij wel beter. PvdA Hillegom ziet dat de maatschappelijke betrokkenheid in onze gemeente allang groot is. In Hillegom zijn veel ideeën en eigen initiatieven. Gevestigde stichtingen als Vrienden van Oud Hillegom, Het Raam (opgericht als de Kulturele Raad in de jaren ’70), onze sportverenigingen, Het Pluspunt, de Hillegomse speeltuinverenigingen, de speel o’theek en ook nieuwkomers als Hipro en Tante Trees. Niet alleen grote initiatieven zijn van belang, maar kleinere uitingen van betrokkenheid dragen hun steentje net zo hard bij. Denk aan kinderen die hun burgemeester aanschrijven met het verzoek om speelgoed voor het buurtspeeltuintje of buurtbewoners die de openbare ruimte verfraaien door zelf bloemen te zaaien en te verzorgen. Allemaal sociale initiatieven die het leven in ons dorp plezierig maken en ons ook buiten Hillegom op de kaart zetten.

Ruimte voor eigen ideeën en inzet

Wij zien het als taak van onze gemeente om actieve burgers vooral niet te vertellen dat zij geen beroep meer mogen doen op hun bestuurders. Wij vragen onze bestuurders zich actief in te zetten voor een goede samenwerking in dienst van de publieke zaak die ons allen aangaat. Niet door (de financiering van) particuliere initiatieven over te nemen. Niet door nog meer regels op te stellen die voorschrijven hoe actieve burgers invulling moeten geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Niet door burgerinitiatieven op afstand te houden. Wel door de waarde van maatschappelijke betrokkenheid te erkennen en samen op te trekken met oog voor ieders eigen positie en verantwoordelijkheid. Soms houdt samenwerken in dat de gemeente deskundigheid inbrengt, financieel bijdraagt aan de aftrap of doorstart van een initiatief. Veel vaker gaat het om ruimte voor (publiek) ondernemerschap in dienst van de publieke zaak en het zichtbaar geven van waardering met een bijvoorbeeld een symbolisch startsein.

Samendoen wanneer het nodig is

Sociaal Hillegom staat voor een betrokken gemeente die zorgt voor een eerlijke toegang tot de lokale voorzieningen die je in staat stellen zelf vorm te blijven geven aan je eigen leven in de verschillende fasen van het leven, voor jong en ouder, met en zonder een beperking. Toegang tot goed onderwijs, het vergroten van kansen op de regionale arbeidsmarkt, bereikbaarheid en mobiliteit, goede en betaalbare zorg, welzijn, diversiteit aan woonvoorzieningen, een goed vestigingsklimaat voor ondernemers en toegang tot kunst, cultuur, sport en recreatie. Pvda Hillegom zet zich in om iedereen in Hillegom gelijkwaardige kansen te bieden op een vol en waardig leven.

Waar wij nu staan

Hillegom heeft veel om trots op te zijn. De lokale kranten staan vol met berichten van gemeenten die zich zorgen maken over de nieuwe verantwoordelijkheden die op hen afkomen. Door de schaal van hun gemeenten, de krimpende budgetten, het gebrek aan een solide en divers netwerk van aanbieders en de nodige deskundigheid in eigen huis, zijn zij terecht bezorgd. De Hillegomse PvdA wethouderschappen op het sociale domein hebben laten zien dat zij de verantwoordelijkheid wel aankunnen. PvdA Hillegom heeft zich weerbaar getoond en laten zien dat wij proactief regionaal tegengeluid weten te mobiliseren als het landelijke beroep dat lokaal op ons gedaan wordt te zwaar is. De afgelopen jaren zijn wij uitgegaan van een brede opvatting van het sociale domein. PvdA Hillegom heeft zich in het College niet alleen gericht op het zijn van ‘redder in nood’, maar vooral ook op het voorkomen dat het zover moet komen. Daarvoor moeten kansen worden gecreëerd met een integrale benadering van maatschappelijke vraagstukken door in samenhang in te zetten op de versterking van de economie, arbeid, onderwijs, welzijn, zorg en wonen. Deze benadering is van groot belang om een goede sociaaleconomische ontwikkeling te kunnen blijven borgen. Met uw stem hebben verschillende generaties PvdA bestuurders deze lijn kunnen inzetten met effecten als:

·         Goede en gelijkwaardige kansen voor onze kinderen in het onderwijs:

o   Het Fioretti College voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (Vmbo), middelbaar voortgezet onderwijs met buitenschoolse opvang en vormende activiteiten als muziek en dans voor Hillegom en onze buurgemeenten.

o   Steun voor de renovatie en de verhuizing van de openbare basisschool naar de ‘Eendjes-Mavo’.

·         Goede sportvoorzieningen als recreatie en bron van gezondheid: met de renovatie van onze sportvoorzieningen, kan iedereen genieten van goede sportvelden waarop gevoetbald kan worden en ook andere sporten steeds meer de ruimte moeten krijgen.

·         Meer levensbestendig bouwen, inclusief gelijkvloers bouwen en aflopende stoepen bij OV-haltes.

·         Een regionaal netwerk van betrokken aanbieders van welzijn, zorg en wonen die bereid zijn over de grenzen van hun eigen gemeenten met elkaar samen te werken als integrale dienstverlening nodig is.

·         Steun aan onze MKB door de inzet op vernieuwing en verfraaiing van de Hoofdstraat als historische kern en ‘winkelcentrum’ van ons dorp, ook voor de naburige omgeving.

·         Samenwerking met de Hillegomse winkeliers om culturele initiatieven als de sinterklaasactiviteiten voor ons dorp te behouden.

·         Behoud van en waardering voor actief burgerschap in Hillegom.

Deze brede inzet heeft een goede basis gelegd voor de uitdagingen waar wij de komende jaren voor staan. Wij kunnen daarom blij zijn met de nieuwe verantwoordelijkheden die ons meer zeggenschap geven over de inrichting, kwaliteit en toegankelijkheid van onze voorzieningen.

Ambities

Waakzaam zijn dat we blijven investeren in het sociale gezicht van Hillegom. Vooral ook in deze tijd. Geef ons de komende periode wederom uw stem om onze brede sociale inzet vast te houden en waar nodig te blijven versterken. Onze ambities voor de komende jaren zijn:

Passend blijven stimuleren van werk en inkomen

Van oudsher kunt u er op vertrouwen dat de Partij van de Arbeid staat voor het belang van een eerlijke toegang tot werk en inkomen.  Werk en inkomen zijn de sleutels tot een zelfstandige en gelijkwaardige omgang met elkaar.  Ze vormen de basis van een gezonde samenleving.

In Hillegom bouwen wij voort op deze traditie. Wij realiseren ons goed dat de huidige crisis op vele terreinen de eigen zelfstandigheid onder druk kan zetten. Je baan behouden terwijl het werk afneemt en werk vinden na je opleiding of studie, hoe goed je ook bent, is minder vanzelfsprekend.  ‘Voor jezelf zorgen’ wordt een bron van zorg en onzekerheid in plaats van trots en zelfstandigheid. Een beroep doen op familieleden, buren en vrienden biedt soms uitkomst. Bijvoorbeeld langer thuis blijven wonen. Een dergelijk alternatief is echter niet voor iedereen mogelijk. Wie geen alternatieven heeft, moet kunnen rekenen op een extra steuntje in de rug.

Het zijn onzekere tijden, maar ons dorp heeft volop kansen. Als bollengemeente moeten wij de voordelen van het toerisme weten te benutten. Hillegom als forensendorp tussen twee metropool regio’s maakt ons aantrekkelijker voor middelbaar en hoger opgeleiden. De ontwikkeling van het Bio Science Park Leiden versterkt deze kans. Daar werken om de hoek, op een paar vierkante kilometer, ingeklemd tussen het spoor en A44, ondernemers, de universiteit, het HBO, het MBO, en de lokale overheid intensief samen. Met elkaar zijn zij op zoek naar dat ene baanbrekende medicijn of die ene allesbepalende techniek. Op het Bio Science Park geldt niet de wet van de sterkste, maar de wet van samen sterker. Onze betrokkenheid bij deze ontwikkelingen staat of valt met de goede bereikbaarheid van ons dorp. Want het is bekend dat niet het aantal kilometers bepalend is voor de maximale afstand die mensen van hun werk willen wonen, maar de reistijd. Wij zetten ons in voor de toegankelijkheid van ons station met nadrukkelijk ook oog voor de leefbaarheid in de directe omgeving en het verder verbeteren van ons wegennet.

Met deze ambities verliezen wij niet uit het oog waar wij vandaan komen en nu staan. De bovenstaande ontwikkelingen bieden interessante mogelijkheden tot groei. Nu is onze beroepsbevolking overwegend middelbaar tot lager opgeleid. Er moet goed worden gekeken naar kansen voor nieuwe arbeidsintensieve werkzaamheden (bijvoorbeeld Greenport Aalsmeer, Schiphol en logistieke bedrijfsterreinen langs de A4). Daarmee ontstaat werkgelegenheid voor onze bestaande en toekomstige beroepsbevolking. Lager opgeleiden krijgen zo de mogelijkheid om door te groeien, bijvoorbeeld dankzij een leerwerktraject dat hen past.

Goed onderwijs en jeugdvoorzieningen voor een goede ontwikkeling

De mogelijkheden van de gemeente om op onderwijskwaliteit te sturen, zijn zeer beperkt. Wel gaat de gemeente over de huisvesting. Daar hebben wij hard aan gewerkt. Het nieuwe Fioretti College, inclusief prachtige sporthal, opende haar deuren. Daar mogen we met elkaar best trots op zijn! In lijn met deze ontwikkeling worden ook de voorzieningen van de openbare basisschool vernieuwd. Daarmee kunnen wij in Hillegom het karakteristieke gebouw van de ‘Eendjes-MAVO’ behouden en er voor zorgen dat onze leerlingen ook in het basisonderwijs in een goed en gezond schoolgebouw onderwijs kunnen krijgen. Een goede start is het halve werk. Hier blijven wij ons voor inzetten en tevens steun bieden aan maatschappelijke en overheidsinitiatieven die naast onderwijs ook bijdragen aan een goede ontwikkeling van onze kinderen. Denk daarbij aan ‘Solution’ of een ander project van Stichting Welzijn gericht op de uitwisseling tussen jongeren en ouderen om zo meer begrip van en voor elkaar te krijgen.

Beter resultaat door zorg en sport te combineren

In 2013 is het nieuwe gezondheidsbeleid vastgesteld. Het college stelde voor dit te combineren met sportbeleid. Deze koppeling begrijpen wij, maar sport is meer dan bewegen. Sport staat ook voor verenigingen en sociale cohesie. Dit aspect moet niet uit het oog worden verloren. Ten aanzien van het gezondheidsbeleid willen wij graag nog een extra stap zetten om een integraler beleid te formuleren. Op het gebied van zorg zijn verschillende geldstromen, namelijk de AWBZ, zorgverzekering en gemeentegelden vanuit het gemeentefonds en deels uit de WMO. Deze verschillende geldbronnen zorgen vaak voor heel gescheiden werelden, terwijl het doel, namelijk bijdragen aan de gezondheid van de Hillegommers, hetzelfde is. Wij willen nadrukkelijk over de grenzen van deze financiële afbakening kijken door het aanbod op sport, welzijn en preventieve zorg dat de gemeente organiseert te laten aansluiten op het aanbod van de zorgverleners in onze gemeente, zoals huisartsen, fysiotherapeuten, thuiszorgorganisaties e.a. Hiervoor kunnen wij voortbouwen op de solide netwerken die de afgelopen jaren zijn ontstaan.

Samenwerken in de regio om de goede kwaliteit van onze voorzieningen te borgen

In Hillegom zijn wij sterk in welzijn. Stichting Welzijn Hillegom (SW Hillegom) doet goed werk, denk aan initiatieven als ‘Het Pluspunt’, waar vrijwilligers zich inzetten en SW Hillegom versterking biedt. Maar zelfstandigheid van Hillegommers met een fysieke en/of geestelijke beperking, vergt meer. Naast welzijn, is toegang tot goede (medische) zorg en beschikbaarheid van passende huisvesting doorslaggevend of iemand wel of niet in zijn of haar eigen huis kan blijven wonen. Om deze voorzieningen van goede kwaliteit en ook betaalbaar te kunnen aanbieden, ondersteunen wij het initiatief om in de regio minder vrijblijvend samen te werken en gezamenlijk in te spelen op kansen die zich voordoen. Bestuurlijke afspraken tussen onze gemeenten zijn geen doel, maar een belangrijk middel om de beschikbaarheid en kwaliteit van onze voorzieningen op peil te houden en ook op langere termijn te borgen.

Ruimte voor kunst en cultuur

Hillegom heeft binnen de gemeente bijzondere initiatieven, waar onze buurgemeenten jaloers op mogen zijn en/of van kunnen meegenieten. Door de bezuinigingen kunnen deze en de ontwikkeling van nieuwe initiatieven onder grote druk komen te staan. De PvdA Hillegom blijft de waarde van een gezonde kunst- en cultuur(-sector) stevig verdedigen, omdat het geweldige mogelijkheden biedt tot leren en begrijpen, tot verheffen en ontplooien. Wat ons betreft zetten wij de komende jaren vooral in op:

·         Voldoende ruimte voor lokale uitingen van kunst en cultuur, indien nodig i.s.m. de gemeente. Zo is het een goede traditie dat een belangrijk bouwproject wordt verrijkt met een kunstwerk. De PvdA Hillegom wenst deze traditie in ere te houden.

·         Eigen initiatieven moeten actief door de gemeente worden aangemoedigd.

·         Vernieuwing van het kunst- en cultuurbeleid is wenselijk. Denk daarbij aan projecten op het terrein van nieuwe media en e-cultuur. Digitalisering draagt bij aan cultuureducatie en -participatie en moet daarom gestimuleerd worden, voornamelijk in de bibliotheeksector.

·         Kunst en cultuur moeten zoveel mogelijk Hillegommers kunnen aanspreken, daarvoor is verscheidenheid en een goede bereikbaarheid nodig.

·         Lokale culturele instellingen, kunstenaars en scholen kunnen door nieuwe vormen van samenwerking de kwaliteit van het lokale muziek- en cultuuronderwijs een nieuwe impuls geven.

Naar vitale allianties om ons sociaal domein te kunnen blijven realiseren

Ons gemeentebestuur speelt een belangrijke rol in het slagen van lokale samenwerkingsverbanden over de grenzen van Hillegom heen. Doorslaggevend is de mate waarin onze bestuurders de kracht van de betrokken partijen weten te faciliteren. Door de kwaliteiten die in onze Bollenstreek aanwezig zijn te bundelen, zijn wij in staat om de kwaliteit en beschikbaarheid van de noodzakelijke voorzieningen te borgen. Daarvoor is het van groot belang dat alle betrokken gemeenten mét hun partners: burgers, bedrijven en dienstverleners, kunnen doen waar zij goed in zijn. De rol van de gemeenten is daar primair faciliterend in. Zij kiezen de positie die lokaal nodig is om de samenwerkingsverbanden optimaal te laten werken in dienst van de samenleving.

Investeren in de kwaliteit van onze ambtelijke organisatie voor bestuurders met lef

In de komende jaren komt er veel af op de ambtenaren die bij onze gemeente werken. Wij zetten ons in om er voor te zorgen dat zij de juiste mogelijkheden krijgen om zich op deze belangrijke klus voor te bereiden. Nieuwe verantwoordelijkheden, opereren in netwerken en ketens van publiek-private partnerschappen, bestuurlijke vernieuwing en herpositionering van de overheid ten opzichte van betrokken burgers. De publieke zaak is meer en meer van ons allemaal. Dit vergt een andere manier van ondersteunen en dienstverlenen.

Voor onze bestuurders en onze collega bestuurders in de regio geldt dat zij de gevolgen van landelijke regelingen kritisch moeten kunnen volgen en indien noodzakelijk ook signalen moeten afgeven aan de centrale overheid. Zo is er eerder een vuist gemaakt tegen de 15% bezuinigingen op het decentralisatiepakket van de jeugdzorg. Zorgwekkend vinden wij ook de ontwikkelingen binnen de kinderopvang. Hoewel het een landelijke regeling betreft waarop de invloed van de gemeente minimaal is, doen wij een oproep aan de gemeente om alles-op-alles te zetten om de gevolgen van de ontstane situatie ook landelijk aan te kaarten. Zeker in het kader van de drie decentralisaties. Samen staan wij sterker voor een socialer beleid. Immers, de effecten komen op de lokale rekening. Ouders die hun kinderen niet langer naar de kinderopvang kunnen brengen, werkgelegenheid die verloren gaat en gebouwen die leeg komen te staan.

Vernieuwing door koersvast te blijven!

Geef ons uw stem om de ingezette koers voor het sociale domein te kunnen vasthouden. Als we slim samenwerken met onze partners in de zorg, onderwijs, welzijn, wonen, kunnen wij ook in de toekomst een goed aanbod organiseren en een goed voorzieningenniveau in stand houden. Als we slim samenwerken in de regio kunnen we onze inwoners direct of indirect aan werk helpen en kunnen we er voor zorgen dat de trein vaker gaat stoppen. Juist om het lokaal goed te regelen zullen we over onze grenzen moeten kijken. Over de grenzen van de gemeente en over de grenzen van financieringsstromen. Als we wijs zijn, zien wij in onze burgers een sterke partner!