9 maart 2022

Een dorp besturen doe je samen!

Ingezonden brief weekendkrant 8 maart 2022

Een dorp besturen doe je samen

Volgende week mogen de Hillegomse inwoners naar de stembus voor een nieuwe gemeenteraad. Politieke partijen zijn druk bezig kiezers voor zich te winnen: fraai vormgegeven verkiezingsprogramma’s en folders zien het daglicht. Met daarin plannen voor de komende 4 jaar en terugkijken op punten waarvoor partijen zich de afgelopen jaren hard hebben gemaakt. Ook Bevolkingsbelangen Hillegom (BBH) doet dit. Deze partij claimt een lange lijst van successen. De werkelijkheid is dat genoemde plannen allemaal een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn geweest van de gehele gemeenteraad, zoals het hoort te gaan in een democratie. Voor veel trajecten is een lange adem nodig geweest, verspreid over meerdere raadsperiodes. Achtereenvolgende wethouders van verschillende partijen, namelijk de PvdA, VVD, CDA, D66 en Bloeiend Hillegom, zijn “trekker” geweest van door BBH opgeëiste successen. Denk daarbij aan de nieuwe accommodatie van SV Hillegom, nieuwbouw van basisscholen, het Fioretticollege, het opknappen van sportpark de Zanderij en het burgerinitiatief Julianapark. Ook zorg op maat voor iedereen is niet geïnitieerd door de BBH. Deze plannen zijn allemaal in gang gezet in een periode dat de BBH niet in het college zat en maar 2 zetels had. Vrijwel alle geclaimde bouwplannen zijn in gang gezet vóórdat de BBH in de coalitie zat. Tot slot de claim “bijna geen stijging van de gemeentelijke belastingen”: de objectieve cijfers van onderzoeksbureau Coelo over de jaren 2015-2021 geven een ander beeld, namelijk dat alle gemeentelijke lasten met meer dan de inflatie zijn gestegen. Dus ook hier past nuance.
Kiezers informeren en enthousiasmeren om op je partij te stemmen is vanzelfsprekend en hoort erbij. Maar de kiezer heeft daarbij recht op een transparant en eerlijk beeld over de rol en bijdrage van politieke partijen. Het zou de BBH sieren te erkennen dat het besturen van een dorp een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is van alle partijen in de gemeenteraad en dat je elkaars kennis, vaardigheden en ervaring hard nodig hebt om het juiste te doen voor je inwoners. Dit geldt des te meer voor de huidige grote vraagstukken als duurzaamheid, woningnood en zorgen over oplopende kosten voor boodschappen en energie.

Annechien Snuif, raadslid/wethouder D66 2010-2018
Annemieke van Dijk, raadslid PvdA 2006-2018